Uppgift: Arbeta enligt Design Thinkings fem steg och skapa en prototyp på en dejtingapp.
Problem: Användare är i behov av att dejta utan att bilder är ett inledande krav.
Kurs: Verktyg till prototypprodukion
Digitala verktyg: Balsamiq (Lo-Fi) &
Figma (Hi-Fi)
Vad jag jobbade med: Konkurentanalys, enkät, söka information, intervjuer, användartester, Persona, Emphathy Map, skisser, LoFi prototyp, Hi-Fi prototyp.
Datum: höst 2021
Uppgiftstyp: Individuell skoluppgift
Plattform: Mobil app
Min roll: UX design
Beskrivning
Utifrån en pitch har jag designat en dejtingapp utan direkt bildåtkomst. Bilder blir synliga först efter 30 meddelanden. Projektet har jag genomfört enligt Design Thinkings fem olika steg för lösa problemet på bästa möjliga sätt. Då det var ett individuellt projekt så har jag gjort alla delar på egen hand.
Design thinking
Empathize
Define
Ideate
Prototype
Test
Empathize
För att få kunskap och förståelse för problemet och användarnas behov så gjorde jag research, granskade andra dejtingappar, skickade ut en enkät och hade intervjuer med både användare och ickeanvändare av dejtingappar för att få en så bred angreppspunkt som möjligt. Vem? Vad? Hur? Varför? var mina fokusfrågor,
För att definiera resultaten och presentera mina insikter från mina undersökningar så gjorde jag en User Persona och en Empathy Map. Detta för att presentera behoven samtidigt som jag skapar empati för användaren.
Mina insikter presenteras i form av behov & frustrationer. Samt genom de olika delarna i Empathy kartan.
Empathy Map
Define
User Persona
Ideate
I denna fas började jag tänka idéer och design. Jag använde mig av mina insikter från mina undersökningar kombinerat med inspiration hämtad från andra dejtingappar samt Dribbble för att Brainstorma fram olika lösningar. Lösningarna skissades för hand på papper för att sedan visualiseras i en High-Fi prototyp byggd i Balsamiq.
Lo-Fi prototyper (Balsamiq)
Brainstorming - Handritad skisser
Prototype
Allt arbete ledde fram till min prototyp byggd i Figma. Här la jag även mycket fokus på rubriken som även fungerar som en logga.
Jag ville skapa en verklighetstroget flöde som även inkluderade onboarding för att testpersonerna ska få en känsla av att det är en riktig app som de interagerar med.
Testa gärna att klicka runt i prototypen!
Tidig design som jag itererades för att få ett lugnare och mer
avskalat uttryck.
Test
Testning av prototypen gjordes på fem personer där de enligt Think Aloud modellen fick klicka runt i prototypen och beskriva vad de tänker/känner. Därefter hölls en diskussion för att få djupare svar. Tre av testpersonerna var vana appdejtare. En hade testat det någon gång och en var helt obekant med situationen. Nedan är ett urval av kommentarer från testpersonerna.
Positiva kommentarer:
Negativa kommentarer:
Resultat
Endast 1 av 5 helt positiv till appen. 3 av 5 nyfikna på att testa men skeptiska till att Pixer kommer vara något som används i under en längre tid. 1 av 5 tyckte inte alls att det var något för hen. Värt att notera är att alla tyckte idén lät spännande innan de fick klicka runt i prototypen.
Testpersonerna uppskattade prototypen och gillade appens design och navigering. Appen kommer nog enbart få en begränsad mängd användare som stannar en längre tid då majoriteten var nyfikna på att testa men trodde inte det var något som man kommer att använda sig av en längre period.
Slutsats: Pixer får svårt att bli nästa Tinderutmanare.
Reflektioner & lärdomar
Genom att få skapa Pixer så fick jag en god förståelse för att leda en designprocess från start till slut. Design Thinking är en ett bra arbetssätt att ha som struktur för att ha genom hela processen ha användaren och deras behov i fokus. Genom arbetssättets redan förbestämda fem steg så hade jag tydlig struktur på hur jag ska dela upp och rama in arbetet samtidigt som jag fick ett naturlig progression från del till del som gav mig möjligheten att testa mig fram till bästa lösningar och metoder inom de olika delarna.
Jag anser dock att Design Thinking i sig inte bjuder in till iteration, då det är en väldigt linjär process. För att bästa möjliga restultat hade jag gärna itererat och hoppat fram och tillbaka mellan de olika stegen för att främja användarnas behov.
Slutsligen så vässade jag mina kunskaper i Balsamiq och Figma rejält då det var det var ett utan huvudmålen med kursen.
Hade jag fått göra om eller fortsätta arbeta med Pixer så hade jag valt att göra fler användartester för att verkligen få en tydlig bild av vad som funkar bra och vad som bör förändras. Vidare så hade jag också velat införa en funktion där man kan designa sin egna avatar att använda istället för bild för att göra bildlösa chattandet lite mer intressant. Detta var något jag övervägde redan under Prototype fasen men valde att avstå på grund av tidsbrist under projektet.